Przedszkole Samorządowe nr 4 w Kępnie

Standardy Ochrony Małoletnich

                                                                                                                                                         Załącznik do zarządzenia dyrektora Przedszkola Samorządowego nr 4

                                                                                                                                                                                                                                       w Kępnie nr 6/2024

                                                                                                                                                                                                                                     z 20 kwietnia 2024 r.

                                                          

                                                                             STANDARDY  OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM

                                                                                W PRZEDSZKOLU SAMORZĄDOWYM NR 4 W KĘPNIE

WSTĘP

 

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez personel Przedszkola Samorządowego nr 4 w Kępnie jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownicy Przedszkola traktują dziecko z szacunkiem oraz uwzględniają jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Personel Przedszkola, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.

Podstawy Prawne Standardów Ochrony Dzieci

 

  • Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)
  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, 483 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359)
  • Ustawa z dnia 28 lipca 2023 o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606).
  • Ustawa z dnia 13 maja 2016 o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249 z późn. zm.).
  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. U. z 2024 r. poz. 17 z późn. zm.).
  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. U. z 2024 r. poz. 37 z późn. zm.).
  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 z późn. zm.) – art. 23 i 24
  • Ustawa z dnia 17 listopada 1964 Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r., poz. 1798)

Słowniczek pojęć/objaśnienie terminów używanych w dokumencie Polityka ochrony dzieci

 

  • 1.
  1. Personelem lub członkiem personelu jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, a także stażysta lub praktykant.
  2. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia roku życia.
  3. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
  4. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę, co najmniej jednego z rodziców Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności

rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.

  1. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na

szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu placówki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.

  1. Osoba odpowiedzialna za Internet to wyznaczony przez kierownictwo placówki członek personelu, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci na terenie placówki oraz nad

bezpieczeństwem dzieci w internecie.

  1. Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to wyznaczony przez

kierownictwo placówki członek personelu sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w placówce.

  1. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

 

  • 2.
  1. Personel Przedszkola Samorządowego nr 4 w Kępnie posiada odpowiednią wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
  1. Szczególną uwagę powinno się zwracać na następujące czynniki:
    1. widoczne obrażenia ciała,
    2. wyjaśnienia dziecka dotyczące obrażeń ciała budzą zastrzeżenia, co do ich wiarygodności. (np. dziecko zmienia swoją relację),
    3. dziecko nadmiernie zakrywa ciało, niestosownie do sytuacji i pogody,
    4. pojawia się niechęć przed udziałem w lekcjach uwzględniających ćwiczenia fizyczne,
    5. dziecko obawia się kontaktu z rodzicem lub opiekunem,
  1. dziecko wyraźnie opóźnia powrót do domu,
  2. dziecko jest bierne, przestraszone, wycofane, uległe,
  3. dziecko cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne, jak bóle brzucha, głowy, mdłości,
  4. dziecko moczy się bez powodu lub w konkretnych sytuacjach, czy na widok określonych osób.
  1. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka członkowie personelu placówki podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
  1. Personel monitoruje sytuację i dobrostan

Zasady rekrutacji personelu

(pracowników/współpracowników/wolontariuszy/stażystów/praktykantów)

 

  • 3.

Rekrutacja członków personelu Przedszkola Samorządowego nr 4 w Kępnie odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji. Zasady stanowią Załącznik [nr 1] do niniejszych Standardów.

Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy personelem

(pracownikami/współpracownikami/wolontariuszami/stażystami/praktykantami) Przedszkola Samorządowego nr 4 w Kępnie, a dziećmi

 

  • 4.

Personel zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji z dziećmi ustalone w Przedszkolu Samorządowym nr 4 w Kępnie. Zasady stanowią Załącznik [nr 2] do niniejszych Standardów.

Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka

 

  • 5.
  1. W przypadku powzięcia przez członka personelu podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone przez inne osoby – pracowników przedszkola, osoby nieletnie (przemoc rówieśnicza), rodziców lub opiekunów prawnych – ma on obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji koordynatorowi do spraw standardów ochrony małoletnich.
  1. Koordynator przekazuje informację o zaistniałej sytuacji wychowawcy, pedagogowi specjalnemu i dyrektorowi przedszkola.
  1. Koordynator ustala z dyrektorem dalszy plan działania.
  • 6.
  1. Pedagog specjalny/wychowawca wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz informuje ich o podejrzeniu.
  1. Pedagog specjalny/wychowawca powinien sporządzić opis sytuacji szkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami, oraz plan pomocy dziecku, według wzoru stanowiącego Załącznik [nr 3].

Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:

  1. Podjęcia przed placówkę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej placówki;
  2. Wsparcie, jakie placówka zaoferuje dziecku;
  3. Skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba;
  • 7.
  1. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor przedszkola powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: pedagog specjalny/psycholog, wychowawca dziecka, dyrektor przedszkola, inni członkowie personelu mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako: zespół interwencyjny).
  1. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga specjalnego/psychologa oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu,

Wzór planu pomocy stanowi Załącznik [nr 3].

 

W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołu jest

obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające. Ze spotkania sporządza się protokół. W razie gdy podejmowane działania przedszkola nie przynoszą oczekiwanych

rezultatów zespół interwencyjny może zaproponować opiekunom, w celu zdiagnozowania zgłaszanego podejrzenia, udanie się do określonej instytucji zajmującej się odnośną pomocą.

  • 8.
  1. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez pedagoga specjalnego/psychologa opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
  2. Pedagog specjalny/psycholog informuje opiekunów o obowiązku placówki zgłoszenia

podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskie Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).

  1. Po poinformowaniu opiekunów przez pedagoga specjalnego/psychologa – zgodnie z punktem poprzedzającym – kierownictwo placówki składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do

prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do

przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.

  1. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
  2. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.
  • 9.
  1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik [nr 4] do niniejszej Polityki. Kartę załącza się do akt osobowych dziecka.
  1. Cały personel placówki i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych

podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach

działań interwencyjnych.

Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci w placówce

 

  • 10.
  1. Placówka zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi

przepisami prawa.

  1. Placówka, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
  1. Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią Załącznik [nr 5] do niniejszej
  • 11.
  1. Personelowi placówki nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie placówki bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
  1. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, członek personelu placówki może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
  1. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest
  • 12.

 

  1. Upublicznienie przez personel placówki wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego
  1. Pisemna zgoda, o której mowa w 1, powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony

zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie facebook.com i przedszkole4.kepno.pl w celach promocyjnych).

Zgoda na wykorzystanie wizerunku dziecka jest składana zgodnie z przepisami:

Ustawa z 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r., poz. 1781 ze zm.);

Ustawa z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r., poz. 2509 ze zm.).

Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych

 

  • 13.
  1. Placówka, zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, jest zobowiązana podejmować działania

zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego

rozwoju; w szczególności należy zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych stanowią Załącznik [nr 6] do niniejszej Polityki.

  1. Na terenie placówki dostęp dziecka do Internetu możliwy jest:
    1. pod nadzorem członka personelu placówki na zajęciach z wykorzystaniem tablicy multimedialnej;
    2. za pomocą sieci wifi placówki, po podaniu hasła.
  2. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem członka personelu placówki, ma on obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Personel placówki czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez dzieci podczas zajęć.
  3. W miarę możliwości osoba odpowiedzialna za Internet przeprowadza z dziećmi cykliczne szkolenia dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu.
  • 14.
  1. Osoba odpowiedzialna za Internet zapewnia, aby sieć internetowa placówki była zabezpieczona przed niebezpiecznymi treściami, instalując i aktualizując odpowiednie, nowoczesne oprogramowanie.
  2. Wymienione w 1. oprogramowanie jest aktualizowane przez wyznaczonego członka personelu w miarę potrzeb, przynajmniej raz w miesiącu.
  3. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy pedagog specjalny/psycholog uzyska informację, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje działania opisane w rozdziale dotyczącym procedur interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka.

Monitoring

 

  • 15.
  1. Dyrektor przedszkola wyznacza osobę odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci w placówce.
  2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki oraz za proponowanie zmian w Polityce.
  3. Osoba, o której mowa w 1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród personelu placówki, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi Załącznik [nr 7] do niniejszej Polityki.

Ankieta jest przeprowadzona w terminie wskazanym przez dyrektora.

  1. W ankiecie członkowie personelu placówki mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki w placówce.
  2. Osoba, o której mowa w 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez

personel placówki ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje kierownictwu placówki.

  1. W celu oceny funkcjonowania standardów na podstawie przeprowadzonej ankiety i raportu, dyrektor powołuje specjalny zespól Rady W skład zespołu wchodzą specjaliści i nauczyciele. W razie potrzeby zespół opracowuje nowe brzmienie Standardów lub proponuje zmiany zapisów.
  2. Dyrektor przedszkola wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza personelowi placówki nowe brzmienie Polityki.

Przepisy końcowe

 

  • 16.
  1. Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia, tj. 15 lutego 2024
  1. Ogłoszenie standardów następuje poprzez stronę internetową, wywieszenie w pokoju nauczycielskim oraz na tablicach ogłoszeń w przedszkolu.
  1. Standardy dostępne są stale dla dzieci i rodziców na stronie internetowej placówki.
  2. Specjalnie dla dzieci informacje o standardach zostają udostępnione w wersji skróconej, dostosowanej do ich percepcji na gazetce- korytarz.