Koncepcja pracy przedszkola
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO NR 4 W KĘPNIE NA LATA 2019 – 2023
Zatwierdzona do realizacji Uchwałą Rady Pedagogicznej
Nr 5/2019/2020 z dnia 30.09.2019 r.
Nasze motto: „W dzieciństwie niewiele zależy od nas, wiele zaś od tych, którzy są z nami ”
prof. B. Racławski
PODSTAWA PRAWNA
1. Rozporządzenie MEN z dni 10 maja 2013r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr ?, poz. 560).
2. Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008r. – Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego (Dz. U. z 2009r. Nr 4, poz. 17).
3. Ustawa o Systemie Oświaty
4. Statut Przedszkola.
*ilekroć w Koncepcji jest mowa o:
– przedszkolu- rozumie się przez to zarówno Przedszkole Samorządowe Nr 4
w Kępnie, jak i Żłobek Miejski ,,Dziecięca Kraina’’ w Kępnie
Misja przedszkola:
Naszym celem jest, aby dzieci bez widocznego wysiłku, bez dużego stresu, bez płaczu osiągnęły granice, które będą nas zdumiewały.
Aby były niezwykle pomysłowe, miały bogaty słownik, rysowały, malowały, śpiewały i tańczyły oraz posiadały niepohamowany głód wiedzy.
Wizja przedszkola
DBAMY O BEZPIECZEŃSTWO PSYCHICZNE DZIECI
POPRZEZ:
- Budowanie bezpiecznej atmosfery- Dni Adaptacyjne, stosowanie elementów metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
- Współpraca z rodzicami- zebrania z rodzicami, zajęcia otwarte, organizowanie uroczystości przedszkolnych, spotkania z osobami prowadzącymi zajęcia specjalistyczne, informacje w kąciku dla rodziców, strona internetowa, kontakty indywidualne
- Diagnozowanie potrzeb każdego dziecka- prowadzenie obserwacji
i diagnoz wiadomości i umiejętności dziecka
- Budowanie poczucia własnej wartości- organizowanie zajęć i konkursów,
w których każde dziecko może zostać wyróżnione, podkreślanie mocnych stron dziecka w różnorodnych sytuacjach przedszkolnych
ZAPEWNIAMY INTEGRALNY (FIZYCZNY, EMOCJONALNY, UMYSŁOWY, DUCHOWY) ROZWÓJ DZIECKA:
- Dobór programu wychowawczo- dydaktycznego ukierunkowanego na integralny rozwój dziecka- udział w ogólnopolskich programach ,,Akademia Zdrowego Przedszkolaka’’, ,,Kubusiowi Przyjaciele Natury’’, ,,Moje dziecko idzie do szkoły’’
- różnorodne formy, metody i techniki pracy- zabawy i zajęcia integrujące grupę, stosowanie elementów metod E.Gruszczyk- Kolczyńskiej, R. Labana, C. Orffa, Kniessów, teatrzyki dla dzieci, wycieczki, spotkania z ciekawymi ludźmi,
- wypracowanie bazy dydaktycznej- loteria fantowa na rzecz przedszkola
( Mikołajki, zabawa karnawałowa, Festyn Rodzinny)
- doskonalenie nauczycieli- udział w różnorodnych kursach, warsztatach
i studiach podyplomowych, zajęcia koleżeńskie
- współpraca z rodzicami- Pasowanie na Przedszkolaka, Mikołajki, Spotkanie Opłatkowe, Studniówka, Dzień Babci i Dziadka, Festyn Rodzinny, Bal Karnawałowy dla dzieci, wspólne pieczenie pierników, dekorowanie bombek.
KREATYWNOŚĆ:
- rozwój postawy twórczej i aktywności dzieci- udział,
w konkursach organizowanych w środowisku lokalnym, stwarzanie sytuacji edukacyjnych,
- diagnozowanie potencjału dzieci- obserwacje uzdolnień dzieci,
- współpraca z rodzicami- zebrania z rodzicami – stosowanie metod aktywnych,
- doskonalenie nauczyciele- warsztaty taneczne ,,Klanza’’.
ROZBUDZANIE CIEKAWOŚCI ŚWIATA
- indywidualny rozwój zdolności i zainteresowań- zapraszanie gości, np. policjant, Straż Miejska, dietetyczka, ratownik medyczny, leśnik, wycieczki tematyczne, np. do weterynarii, straży, sklepów, biblioteki, szkoły, wystawy tematyczne
- tworzenie sytuacji inspirujących do zainteresowania światem- planowana wycieczka do Planetarium i Afrykarium, wycieczka do centrum zabaw edukacyjnych ,,Humanitarium’’, wycieczki do ZOO, teatru, fabryki bombek
Model absolwenta przedszkola:
• wykazuje motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego, rozwija swoje talenty,
• jest aktywny, samodzielny,
• twórczy i otwarty,
• wrażliwy estetycznie, zna zasady kultury, normy współżycia społecznego i zachowania,
• ma pozytywny obraz własnego „ja”,
• umie wyrażać i kontrolować swoje emocje, umie radzić sobie w sytuacjach trudnych,
• stosuje zasady bezpieczeństwa, higieny, dbałości o własne zdrowia i sprawność fizyczną,
• ma bogatą wiedzę o środowisku, jego zasobach i ich ochronie,
• odróżnia dobro od zła, jest tolerancyjny, chętnie współpracuje z innymi ludźmi, respektuje ich prawa,
• ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.
Dziecko ma prawo do:
- życia i rozwoju
- swobody myśli, sumienia i wyznania
- serdecznej miłości i ciepła
- spokoju i samotności, gdy tego chce
- odpoczynku, gdy jest zmęczone
- indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego
- rozwoju
- pomocy i ochrony przed przemocą
- pomocy ze strony dorosłych
- nauki, informacji, badania i eksperymentowania
- doświadczenia konsekwencji swego zachowania
- zdrowego żywienia
- wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi
- zabawy i wyboru towarzyszy zabawy
- wspólnoty i solidarności w grupie.
Adaptacja nowych dzieci:
W przedszkolu realizowany jest Program Adaptacyjny mający na celu bezstresowe dla dziecka przekroczenie progu przedszkola.
Cele adaptacji:
- Skrócenie procesu adaptacji dziecka do przedszkola,
- Ułatwienie dzieciom przekroczenia progu dom – przedszkole,
- Nawiązanie kontaktu z rodzicami w celu ułatwienia dalszej współpracy,
- Uświadomienie rodzicom potrzeb emocjonalnych dzieci,
- Poznanie się i integracja rodziców między sobą.
Współpraca zespoły pedagogicznego:
Rada Pedagogiczna tworzy zespół zajmujący się zadaniami z zakresu:
- Ewaluacji,
- WDN,
- Promocji przedszkola,
- Pomocy psychologiczno- pedagogicznej,
Zasady współpracy z rodzicami:
- Przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów dziecka, jego zachowania i przyczyn ewentualnych niepowodzeń.
- Zapewnienie rodzicom pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci, m.in. pomocy psychologiczno- pedagogicznej i otrzymywania od nich pomocy w działaniach podejmowanych przez nauczycieli.
- Włączanie rodziców i innych członków rodziny do podejmowania działań na rzecz przedszkola, współdecydowania w sprawach istotnych dla rozwoju przedszkola.
- Szerzenie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
- Tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka.
- Promowanie placówki w środowisku lokalnym.
Formy współpracy z rodzicami:
- Zebrania ogólne z rodzicami oraz spotkania z Radą Rodziców,
- Zebrania grupowe – w poszczególnych oddziałach wiekowych ,
- Zajęcia adaptacyjne dla dzieci nowo przyjętych do przedszkola,
- Prowadzenie strony internetowej przedszkola,
- Prowadzenie kącika dla rodziców, m.in. informacje na temat realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, eksponowanie wytworów pracy dziecięcej,
- Włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych.
Współpraca ze środowiskiem lokalnym:
Celem współpracy jest:
1. Rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci.
2. Satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień i nagród.
3. Kształtowanie postaw społecznie pożądanych.
4. Kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci.
5. Urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
6. Poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci.
Współpraca z:
- Urzędem Gminy,
- Komendą Powiatową Policji,
- Szkołą Podstawową Nr 3 w Kępnie,
- Gimnazjum Nr 1 w Kępnie,
- Placówkami przedszkolnymi z Gminy Kępno,
- Biblioteką,
- Kępińskim Ośrodkiem Kultury,
- Miejsko- Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
- Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Kępnie,
- Strażą Pożarną,
- Klubem Seniora ,,Pod Żurawiem’’,
- Mediami lokalnymi.
Promocja placówki:
W dobie dzisiejszej rzeczywistości jednym z niezbędnych elementów zarządzania placówką jest promocja przedszkolna. Na jej jakość mają wpływ zarówno dyrektor, nauczyciele i pozostali pracownicy.
Działania promocyjne obejmują:
- Prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola.
- Dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym.
- Upowszechnianie informacji o przedszkolu ( strona internetowa).
- Prowadzenie kroniki przedszkola.
- Organizację uroczystości przedszkolnych.
- Artykuły prasowe w prasie lokalnej dotyczące istotnych wydarzeń z życia przedszkola.
- Dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku.